تشنه حق

...
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

چگونه توبه ماندگاری داشته باشم؟

دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۰۲ ب.ظ

نوجوان و جوان امروز ما در شرایطی زندگی می‌ کند که اطرافش پر از الگوهای غلط و اشتباه  است که اتفاقاً تلاش می ‌شود تا همان ‌را به ‌عنوان جنس اصلی به آنها معرفی کنند. در چنین شرایطی کسی که می‌ خواهد زندگی ‌اش را بر اساس الگو های صحیح اسلامی پیش ببرد، نیاز به یک مشاور و همراه خوب دارد تا پدرانه او را راهنمایی کند.

فرآوری: زهرا اجلال - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
توبه ، نماز

اگر تنها و بدون معلم بمانید، صیدِ شیطان می ‌شوید

مدتی است که تصمیم گرفته ‌ام جهاد با نفسم را شروع کنم اما نمی ‌دانم از کجا و چطور؟ چگونه در این راه موفق شوم و از این هدف دور نشوم؟ چطور از گناهان گذشته ‌ام توبه حقیقی کنم؟

پاسخ:

از نماز شروع کنید. نمازتان را درست کنید که اول نماز است و مهم تر از همه چیز نماز است البته باید نماز صحیح بخوانید. سپس باید گناه را از زندگی خودتان حذف کنید.

برای آشنایی با گناهان، کتاب «گناهان کبیره» نوشته آیة الله دستغیب را بخوانید و در این راه کوشش کنید.

برای اینکه بتوانید در این راه بمانید باید مواعظ یک عالم خبیر را بشنوید. آدم اگر تنها و بدون معلم باشد به وسیله شیطان صید می ‌شود.

ثانیاً هر روز به امام زمان توسل داشته باشید، حتماً.

 

گنهکار که دیگر احترام ندارد!

برای اینکه بتوانید در این راه بمانید باید مواعظ یک عالم خبیر را بشنوید. آدم اگر تنها و بدون معلم باشد به وسیله شیطان صید می ‌شود

سعی می کنم دچار گناه غیبت نشوم ولی مشکلی دارم و آن، این است که در مجالسی که غیبت دیگران می شود و خصوصا اگر غیبت کننده سن و سال دار باشد، به خاطر اینکه بی احترامی نکرده باشم، نمی توانم تذکر دهم که غیبت نکنید. پیشنهاد شما چیست؟

آیا می توان شخصیت طرف مقابل را در نظر نگرفت و به هر کسی و در هر جمعی باشد، باید به صورت جدی و محکم تذکر داد؟ چه پیشنهادی دارید؟

پاسخ:

در مورد گناه و غیبت بایستی شخصیت طرف را در نظر نگرفت. شخصی که گناه می ‌کند، دیگر احترام ندارد. البته می توان به شکلی دفاع از مؤمنی که غیبت او می شود انجام داد که شخصیت طرف هم لطمه نخورد. مثلاً می گویند: به نظر می رسد این صحبت جنابعالی غیبت باشد یا ممکن است غیبت بشود و امثال این جملات. 

 

چه کار کنیم که بر توبه بمانیم و دوباره خراب ‌کاری نکنیم؟

من گذشته خوبی نداشتم و مرتکب گناهان زیادی شده ام. چندین بار توبه کرده‌ام و بسیاری از گناهان را دیگر مرتکب نشده‌ام ولی هر چند وقت یک بار ذهنیات گذشته فکرم را مشغول می ‌کند و وسوسه ‌ام می‌ کند تا برخی کارهای نادرست را انجام دهم؛ البته بلافاصله بعد از انجام آن پشیمان می‌ شوم. ناراحت از این هستم که این همه گناه و تصاویر ذهنی و تجربیات نادرست را چگونه از وجودم خارج کنم که سراغم نیاید؟ متأسفانه نتوانستم شیرینی گناه را از خودم خارج کنم. چه کنم؟

پاسخ:

تا به طور کلی از گناهان گذشته دست برندارید امکان معالجۀ آن ذهنیات وجود ندارد. پس؛

اولاً: تصمیم بر ترک گناه با کمک خواستن از خدای متعال و ثانیاً جبران خلاف‌ ها و خرابی ‌های گذشته؛ این دستور و راه معالجه است. اما چکار کنیم که بتوانیم بر توبه بمانیم و دوباره خراب کاری نکنیم؟ 
1) نماز خودتان را درست و صحیح به جای آورید مسائل و قرائت و تقلید باید درست باشد.
2) نمازتان را اول وقت به جای آورید در این دو مسئله دقت کنید.
3) هر روز توسل به امام زمان علیه السلام را با توجه و اخلاص به جای آورید ؛ مثلا هر روز صبح زیارت آل یس را با توجه و تضرع بخوانید و از آن حضرت بخواهید که شما را در ترک کامل گناه کمک کند.
4) آیا غذا و زندگی شما حلال و پاک است؟ اگر غذای پاک و حلال و زندگی پاک و حلال باشد آدم کمتر رغبت به گناه خواهد کرد و این مسئله را بدقت بررسی کنید.
اگر گناه به فضل الهی ترک شود رفته رفته گریه بر امام حسین (علیه السلام) و زیارت ایشان و توسلات و عزاداری‌ ها و نمازها و روزه ‌های مستحب می ‌تواند گذشته را پاک کرده و از خاطر شما بیرون کند انشاءالله. به رحمت الهی امیدوار باشید و راه درستتان را پی‌ گیری کنید.

از رحمت خدا مأیوس نشوید

آیه 53 از سوره ی مبارکه ی زمر می فرماید: «بگو: اى بندگان من که بر زیان خویش اسراف کرده ‏اید، از رحمت خدا مأیوس نشوید. زیرا خدا همه گناهان را مى‏ آمرزد. اوست آمرزنده و مهربان.»
خداوند متعال خالق همه ی ما انسان هاست. او مخلوقات خود را بسیار دوست دارد و راضی نیست که هیچ کدام از آن ها از درگاهش رانده شده و گرفتار عذاب جهنم شوند. به همین دلیل به بهانه های مختلف ما را به سوی خود می خواند و فرصت های زیادی را فرا روی ما قرار می دهد تا راه توبه در پیش گیریم و از گناهان خود ابراز پشیمانی کنیم.

مطمئن باشیم که خداوند متعال مشتاق توبه ی ما است و دوست دارد ما را پاک از هرگونه گناه و معصیت ببیند تا در دنیا و آخرت سعادتمند شویم .

ندای او را هر چه زودتر لبیک گوییم:

بـاز آی، باز آی، هر آنچه هستی بـاز آی صـد بــار اگر توبــــــه شکستی بـاز آی!

ذکر چند نکته

۱٫ اگر می خواهید خداوند توبه ی شما را پذیرا باشد باید صداقت خود در بندگی او را به اثبات برسانید. به عنوان مثال اگر کسی به مادر خود حرف زشتی زد، زمانی مادر از او راضی می شود که علاوه بر ترک آن حرف زشت، هیچ رفتار زشت دیگری در حق مادر مرتکب نشود و از خدمت به مادر خود هم دریغ نکند.

اگر گناه به فضل الهی ترک شود رفته رفته گریه بر امام حسین (علیه السلام) و زیارت ایشان و توسلات و عزاداری‌ ها و نمازها و روزه ‌های مستحب می ‌تواند گذشته را پاک کرده و از خاطر شما بیرون کند انشاءالله. به رحمت الهی امیدوار باشید و راه درستتان را پی‌ گیری کنید

حال اگر در محضر خداوند کار خطایی انجام داده اید و قصد دارید از آن توبه کنید، مراقب دیگر رفتارهای خود باشید.

به همین دلیل تمام کارهای زشت خود را کنار بگذارید و اعمالی را که خداوند بر شما واجب کرده به خوبی انجام دهید. در این صورت صداقت خود در بندگی خداوند را به اثبات رسانده و انشاء الله موجبات خشنودی خداوند را هم فراهم آورده اید.
۲٫ توجه داشته باشید که اگر در توبه ی خود بارها شکست خورده اید، حتما مشکلی در رفتار شما وجود دارد. یعنی شما از گناه پشیمان می شوید، اما عامل گناه را از بین نمی برید.

پس خوب دقت کنید ببینید چه چیزی شما را وادار به انجام گناه می کند. آن را از بین ببرید تا دگر بار توبه ی خود را نشکنید.
۳٫ گاهی اوقات علت عدم موفقیت ما در توبه و رسیدن به قرب معنوی خداوند، بد اخلاقی و بی احترامی به نزدیکان و مخصوصاً پدر و مادر است. مراقب باشید که احترام والدین خود را حفظ کرده و با محبت های خود، رضایت قلبی آن ها را بدست آورید.

روزی جوانی نزد پیامبر اکرم صلوات الله علیه رفته و عرض کرد: «یا رسول الله! هیچ گناهی نیست که انجام نداده باشم، پشیمانم، چگونه بخشوده می شوم؟». حضرت فرمودند: «از والدینت کسی زنده هست»؟ آن جوان عرض کرد: «بله یا رسول الله! پدرم زنده است». حضرت فرمودند: «برو و به پدرت خدمت کن». وقتی جوان می رفت حضرت با تأسف فرمودند: «ای کاش مادرش زنده بود»!
این روایت گویای این مطلب است که احترام به والدین، کفاره و از بین برنده ی گناهان بزرگ است و موجب جلب رحمت الهی می شود. پس تا می توانید به والدین خود و مخصوصاً مادر بیشتر محبت کنید.
۴٫ شیطان قصد دارد شما را از رحمت حق نا امید کرده و با گناه همراه کند. پس هیچ گاه از رحمت خدای متعال ناامید نشوید و همواره او را پشت و پناه خود بدانید و در مشکلات و گرفتاری ها به او تکیه کنید. هر چند که آلوده به گناه و معصیت باشید.
انشالله که موفق می شوید ...


منابع: 
سایت هم اندیشی دینی 
شبستان، بیانات حجت الاسلام شهاب مرادی 
کتاب «ره ‌نمای طریق» مجموعه‌ پرسش ‌ها و پاسخ ‌های برای زندگی بهتر ؛ آیت ‌الله جاودان 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی